Reviews

RECENSIES “COLD ENGINE START”

In de ban van – ***** (vijf sterren)

Voor de mensen die de band Reveller al vroeg in het vizier hadden, was het moeilijk om het geduld te bewaren door de fijne liedjes die hier en daar werden losgelaten. Maar inmiddels is debuutalbum “Cold Engine Start” van Reveller verschenen. Een prachtig compleet geluid (horen we daar strijkers?) maakt onmiddellijk duidelijk dat Reveller heel wat in haar mars heeft. Uitwaaierende gitaarpartijen, prachtig pianospel met gevoel voor detail en zelfs een klokkenspel komen ons tegemoet.

Het nummer ‘This Armor’ van Reveller openbaart dat de band onder meer beïnvloedt wordt door Arctic Monkeys. In ‘Seeking Up The Danger’ horen we dit vooral terug in de ingetogen zang. Maar aangezien de Engelsen onlangs zijn uitgeroepen tot de redders van de Rock ‘n Roll is dit alleen maar een extra aanbeveling. Met ‘Pulse’ lijkt Reveller een gooi naar airplay te willen doen met een werkelijk meesterlijke riff. Dat lijkt overigens een specialisme van Reveller te zijn en geeft de liedjes net dat beetje extra waardoor ze zich in je hart nestelen.

Reveller heeft met het debuut “Cold Engine Start” een album gemaakt waarvan de meeste bands alleen maar kunnen hopen dat ze één keer in hun carrière hier ook toe in staat zullen zijn.

Written in Music – **** (4 sterren)

Wat doe je als je een beginnende, Nederlandse band bent en een goed debuut wilt maken? Dan laat je je album produceren door niemand minder dan Ken Stringfellow, bekend als zanger/gitarist van The Posies en gastmuzikant bij o.a. R.E.M. en Snow Patrol, en vraag je Dayna Kurtz om mee te zingen.

Cold Engine Start is de toepasselijke opener van het gelijknamige album. Met een sound dat in de verte aan Coldplay doet denken, maar dan met een sterkere gitaarpartij. De sobere stem van zanger Sven Sterk en de violen op de achtergrond zorgen voor een donkere harmonie, die een volwassen en professionele indruk achter laten.

De sound van Reveller is een mengelmoes van meerdere bands, denk in dit geval aan The Editors die nummers van David Bowie spelen. Dit is ook te merken bij This Armor. Een nummer dat door veel bands gespeeld zou kunnen worden, maar dat door Reveller in een unieke mineur wordt neergezet. En uit het niets verschijnt dan Seeking Up The Danger, een nummer dat John Mayer zou kunnen hebben gemaakt. Hoewel de tekst niet speciaal is, is de combinatie van stem, gitaar en drums en de onverwachtheid van het nummer op het album, perfect.

Pulse is een typisch rocknummer a la 2013/2014, maar een nummer hoeft niet heel origineel te zijn, om een goed nummer te zijn. Pulse is daar een goed voorbeeld van. Het is een nummer dat bij 3FM amper zou opvallen tussen alle grote rockbands van tegenwoordig, maar dat is in dit geval natuurlijk helemaal niet slecht.

Hierna volgt een aantal nummers waarmee Reveller laat zien dat ze niet alleen mineur aankunnen, maar ook de vrolijke, opgewekte indie die iedereen kan waarderen. Hard Times is een perfect voorbeeld van een prima zomernummer, waarbij de luisteraar niet hoeft na te denken over de tekst en kan ontspannen.

Cold Engine Start is een album boordevol vol goede songs die lekker dik geproduceerd zijn. Het is daarmee een zeer overtuigende debuutalbum geworden. Als het Reveller lukt om op deze manier door te gaan, gaan deze heren een prachtige toekomst tegemoet.

De krenten uit de pop

Ik weet niet wat er in Nederland momenteel in het water zit, maar ik word de laatste weken werkelijk overspoeld met geweldige gitaarplaten van eigen bodem. Een van de mooiste van het stel komt van de debuterende band Reveller. Cold Engine Start werd mogelijk via crowdfunding. Deze was kennelijk zeer succesvol, want het debuut van Reveller is zeker geen plaat die met beperkte middelen is gemaakt. Zo wist de band rond zanger Sven Sterk en gitarist Ramon de Wilde niemand minder dan Ken Stringfellow te strikken voor de productie van haar debuut. Stringfellow maakte deel uit van The Posies, R.E.M. en het heropgerichte Big Star, maar heeft inmiddels ook als producer een indrukwekkende track record (uiteenlopend van Damien Jurado tot Carice van Houten). Met de productie zit het dus wel goed op Cold Engine Start, maar dit is zeker niet het enige sterke wapen op het debuut van Reveller. Ook voor de achtergrondzang wist de band in de persoon van Dayna Kurtz een topper te strikken, maar Sven Sterk en Ramon de Wilde hebben zelf ook heel wat te bieden. Sven Sterk beschikt over een prachtig stemgeluid dat af en toe wat van Bowie heeft, terwijl Ramon de Wilde een opvallend breed palet aan klanken uit zijn gitaren tovert. Cold Engine Start bevat veel songs die zo lijken weggelopen uit de jaren 70, maar Reveller sluit ook aan bij meer hedendaagse bands als Coldplay en Editors. De associatie met Coldplay is Ken Stringfellow ook niet ontgaan, al hoort hij vooral ‘a warm, minimalist vibe, like the good parts of early Coldplay played back by the Cowboy Junkies’; een omschrijving die ik niet kan overtreffen maar waarmee ik wel kan instemmen. De muziek van Reveller laat zich uiteindelijk niet zo makkelijk vergelijken met de muziek van anderen. Het vleugje Britpop dat onmiskenbaar aanwezig is, wordt keer op keer gecompenseerd met dromerige gitaarklanken, die de hand van Ken Stringfellow (en de invloed van zijn bands) verraden. Cold Engine Start is voor het overgrote deel een heerlijk lome en dromerige plaat met breed uitwaaiende, vaak psychedelisch aandoende, gitaarwolken en mooie ingetogen zang. Prachtig volgestopt met versiersels door Ken Stringfellow, die gelukkig nergens doorslaat in overdaad. Net als je denkt dat het gaat blijven bij heerlijk wegdromen, komt Reveller op de proppen met een aantal net wat stevigere en directere rocksongs, die misschien wat minder bijzonder zijn dan de lome en breder uitwaaiende songs, maar wel zeer aanstekelijk blijken te zijn. Cold Engine Start van Reveller is uiteindelijk een plaat waarvan de meeste debuterende Britse en Amerikaanse bands alleen maar kunnen dromen. Het is een plaat met mooie klanken en goede songs, maar het heeft ook altijd iets ongrijpbaars en ondefinieerbaars. Heel af en toe hoor ik wat van de eerste plaat van Gavin Friday, al staan de heren van Reveller wat steviger met beide benen op de grond en mist de muziek van Reveller het theatrale aspect. Wat overblijft is een gitaarplaat van grote klasse die makkelijk overtuigt en overrompelt, maar ook over voldoende magie beschikt om te blijven boeien. Met Reveller hebben we er weer een band bij om trots op te zijn. Heel trots. Een koude motor starten is niet altijd makkelijk, maar die van Reveller draait direct als een zonnetje. Ken Stringfellow had dat direct door; nu de rest van Nederland nog.

Serge Julien/Good Dayz

Met de band Reveller heeft Nederland er een pop-rockgroep bij om van te watertanden. Hun debuut Cold Engine Start druipt van de internationale allure met opwindende songs die niet onderdoen voor het werk van grote namen als Snow Patrol, The Editors of David Bowie.

Reveller is het geesteskind van zanger Sven Sterk en gitarist Ramon de Wilde. Met sterk materiaal in handen besluit het duo grof geschut te gebruiken door singer-songwriter, producer en multi-instrumentalist Ken Stringfellow in te schakelen. Deze Amerikaan is onder meer bekend van The Posies en R.E.M.  Zijn productie op Reveller’s debuut tilt de songs naar topniveau.

Herkenning
Cold Engine Start bevat een batterij aan invloeden die een feest der herkenning vormen.  Zo roept de titeltrack een kruising op tussen Crash Test Dummies en David Bowie in zijn Berlijnse periode; marcheren The Editors door in This Armor; ontmoeten Tom Petty en  Coldplay elkaar tijdens Seeking Up The Danger; lijkt Hard Times met zijn smaakvolle harmonieën op een ode aan Snow Patrol en kijkt David Gray om het hoekje in Play.

Identiteit
Hoeveel referenties ook hoorbaar zijn, Reveller ademt een eigen identiteit. Sven Sterk imponeert met een bijzonder doordringend stemgeluid en Ramon de Wilde verleidt met afwisselend ronkende en kristalheldere gitaarpartijen. Fraai is ook de bijdrage van de Amerikaanse zangeres Dayna Kurtz die met haar hese achtergrondvocalen in onder andere AMMO en Absolute Zero extra cachet toevoegt.

Beklijven
De combinatie van de twee bandoprichters levert een spannende magie op in tien stuwende nummers. Knap gecomponeerd met elektrische en akoestische lagen, en aantrekkelijke melodieën waarvan het gros onmiddellijk beklijft. Cold Engine Start is van begin tot eind een grandioze trip met een hoog internationale potentieel. Nederland heeft een nieuw muzikaal exportproduct om mee voor de dag te komen. Klasse!